Een onderdeel van het video monteren is voor sommige mensen moeilijk te begrijpen wat er wordt bedoelt met "Frames & Fields" Dit houdt in dat het al direct fout gaat bij de eerste videoclip en resulteert in zeer onrustig beeldverloop en beeld overgangen tijdens het afspelen. Voor al diegene die moeite hebben met deze materie, of niet weten hoe het werkt, volgt hier een uitleg over wat "Fields" (velden) zijn en wat het effect is bij verkeerde instellingen bij het monteren.
Elk "TV - Frame" (één beeld) wordt gevormd door het beeld twee maal te scannen en is zo samengesteld dat de tweede scan de ontbrekende beeldlijnen aanvult van de eerste scan, iedere scan noemen we een "Field" (veld). Dus een 25 frame/sec TV - beeld bevat dus 50 "Fields"/sec, respectievelijk 30 = 60 "Fields" voor NTSC. Ik ben Nederlands dus ik denk in PAL (25 Frames/sec). Om een "Frame" weer te geven met het maximale aan detail, moeten dus de "2 Fields" worden samengevoegd (Interlacing Fields). Tot zover niets aan de hand, maar wat gebeurd er als er bewegende beelden worden weergegeven? Doordat de "2 Fields" opeenvolgend worden gescand in de camera, is alles wat beweegt in het plaatje op een andere plaats in het tweede "Field" dan het was in het eerste "Field". Dit zorgt voor een vloeiende beweging in een TV - beeld, maar dat is ook de reden waarom deze "Fields" problemen veroorzaken als je gaat monteren
Wanneer een computer video afspeelt op de monitor laat deze alleen de opeenvolging zien van een compleet "Frame" (= 2 Field) het maakt geen gebruik van de TV truc van "Interlacing Fields" (= samengestelde velden). Dus, videoformaten ontworpen voor computerweergave maken geen gebruik van "Fields" en dat is ook het geval met MPEG-1. Sommige montagesoftware is alleen ontworpen om videobeelden weer te geven via de computer en is niet in staat om te gaan met "Fields" wat de software ongeschikt maakt de hiermee gemaakte videomontage goed weer te geven op TV's. Het is belangrijk montagesoftware te gebruiken die deze "Fields" kan aanmaken als de videomontage is bedoeld om via de TV weer te geven.
Het videobeeld importeren van een videocamera naar de harde schijf van de computer noemen we capturing (vangen).
De meeste goedkopere capture kaart drivers hebben alleen de mogelijkheid om één "Field" per frame te produceren
(soms kun je dan kiezen voor het eerste "Field A" of het tweede "Field B" de duurdere capture kaarten
maken "2 Fields" aan en zijn dus geschikt om deze beelden weer te geven via de TV.
Als een capture kaart
"2 Fields" aanmaakt is de vraag in welke volgorde deze "Fields" zijn opgeslagen binnen het "Frame"
op de Harde Schijf. De meeste drivers slaan deze "Fields" op zoals ze zijn gescand, "Field A" eerst,
maar sommige drivers slaan eerst "Field B" op. In de handleiding van de capture kaart kun je meestal vinden welke
"Field - order " (volgorde) wordt gebruikt, als je dit niet kunt achterhalen probeer dan eerst "Field - order
A" (volgorde A) en maak een "Field" afhankelijke montage, als het resultaat slecht is probeer dan "Field
order B" (volgorde B). DV type - 1 is altijd "Field order A". Als er maar "1 Field" wordt ge - captured
is het resultaat van de clip altijd "Frame - based" in andere woorden: het heeft één beeld per "Frame" Als
de capture kaart "2 Fields" produceert is de videoclip "Field - based" elk "Frame bestaat uit twee
unieke "Fields" velden, gescheiden bij 1/50 sec voor PAL, respectievelijk 1/60 sec voor NTSC. Voor de hoogste
kwaliteit capture je dus beide "Field" en weet je nu dat de "Field - mode" belangrijk is.
Het grootste gedeelte van de AVI - file gemonteerd met een montageprogramma bestaat uit "Frames" die
gewoon worden gekopieerd van de input - file naar een output - file (aangenomen dat er geen wijzigingen zijn
aangebracht in de compressie - verhouding). Voor dit materiaal maakt het niet uit of de AVI - file "Frame -
based" of "Field - based" is, de "Frame - data wordt immers één op één Gekopieerd (de output
is immers hetzelfde als de input). De problemen worden pas zichtbaar als er effecten, overgangen en snelheidsveranderingen
worden toegepast nu wordt het verschil in "Field -" en "Frame - based" heel erg belangrijk om te weten.
Als de montagesoftware niet weet dat de "Input Frames" bestaan uit "2 Fields" zullen de beelden compleet
verkeerd worden weergegeven. Als daarentegen de output in de "Field mode" wordt gecreëerd zal de synthesized beweging
(samengestelde beweging) mede veroorzaakt door de overgangen, titels etc.. in belangrijke mate een kwalitatief hoogwaardig
beeld geven. AVI - files bevatten zeer veel informatie over het formaat en de inhoud, alleen de mogelijkheid om aan te
geven of de AVI - file een "2 Field Frame" (Dual Field Frames) bevat is niet te verwezenlijken. Dit resulteert
in het feit dat je behoort te weten wat de "Field lay-out" van een AVI - file is en moet de editing optie in de
montagesoftware op de juiste wijze handmatig ingesteld worden. Hoe je dit precies moet doen is afhankelijk van het
montageprogramma dat wordt gebruikt, kijk in de handleiding hoe dit moet gebeuren. Als algemene regel kun je stellen,
als je clips captured en je gebruikt de optie "2 Fields" optie, stel de gebruikte "Field order"
(volgorde A - B respectievelijk B - A) stel dit ook als standaard in voor de montagesoftware, en gebruik dezelfde
instellingen voor het creëren van de gemonteerde videofilm.
Als je clips captured in "Field - mode" en
je wilt een videofilm creëren in de "Frame - mode" hou dan rekening dat deze bewerking extreem lang gaat
duren omdat ieder "Frame" moet worden herberekend (re - rendered). Van de andere kant, als je een speciale
bedoeling hebt om een "Field - mode" video te converteren naar een "Frame - mode" video moeten de
bovenstaande regels in acht worden genomen.
Hier zullen de eerste problemen de kop opsteken als de AVI - files niet correct kunnen worden geïdentificeerd en derhalve niet voor de juiste instelling is gekozen. Als je de snelheid van een clip reduceert, is het effect dat de "Frames" worden herhaalt. Als de montagesoftware staat ingesteld in "Frame - mode" wordt het hele "Frame" herhaalt als het "Frame" bestaat uit "2 Fields"A & B, het resultaat van de "Field" volgorde wordt dan A - B - A - B, en geeft schokkende beelden (jitter) tijdens het afspelen. Als de clip wordt behandelt in de "Field - mode", de "Field" opeenvolging wordt dan A - A - B - B, met andere woorden elk "Field" wordt één "Frame". Deze manier van werken kan best zeer nuttig zijn voor andere doeleinden, zoals we later zullen behandelen. Het zelfde effect ontstaat als je een clip achterstevoren (reverse) afspeelt, als de clip wordt behandelt in "Frame - mode" de "Frames" worden achterstevoren afgespeeld, maar elk paar van de "Fields" binnen het "Frame" worden nog steeds voorwaarts afgespeeld! Het resultaat is verschrikkelijk! Dus als een clip wordt verwerkt in de "Field - mode" verzeker dan jezelf dat de volgorde van de "Fields" binnen de "Frames" ook in omgekeerde richting worden verwerkt.
Als je een stilstaand beeld captured van één enkel "Frame" van een video - file kunnen de "2 Fields" binnen het "Frame" een groot probleem zijn. Als je een capture programma gebruikt om een alleenstaand "Frame" te maken zal dit vermoedelijk resulteren dat beide "Fields" worden gebruikt voor het stilstaande beeld, dit geeft het beste resultaat als dit een statische (stilstaande) scène is. Als er daarentegen een belangrijke beweging is in de "2 Fields" geeft dit een behoorlijke onscherpte in het eindresultaat, we nemen aan dat dit niet de bedoeling is! De eerste oplossing is: stel de capture driver in op de "Single Field - mode" (enkel veld - mode) en re-capture de opeenvolging van beelden, het nadeel is dat dit zal resulteren in een zeer lagere resolutie, als er is geen mogelijkheid is in het programma om dit te doen is er een andere oplossing. Veel makkelijker is het om dit het montageprogramma te laten doen, dit houdt n.l. rekening met het z.g. "Field"probleem. Montageprogramma's hebben doorgaans de mogelijkheid om een"Single Frame"te selecteren om dit naar de Harde schijf te kopiëren als een plaatje (in Mediastudio kan een blok van "Frames" geselecteerd worden en opgeslagen als een beeldenreeks, voor een enkel beeld Kopieer je een "Single Frame") als je de "Field - mode" van de clip op de juiste manier hebt ingesteld zal de montagesoftware één "Field" gebruiken om het plaatje te creëren, hiermee omzeil je de "Field" onscherpte. In Mediastudio hoef je alleen de videoclip te markeren als "Field - mode" in andere montagesoftware zal "de-interlace" (de - activeren van de samengestelde beeldverwerking) ingesteld moeten worden. Een andere manier om een clip open te breken in individuele "Frames" is in de montagesoftware de afspeelsnelheid (clip speed) te reduceren naar 50% (half-speed) het bovenstaande heeft als effect dat je ieder input "Field" reduceert naar één output "Frame". Als je de tijdlijn instelt op enkelbeeld weergave kun je ieder "Frame" afzonderlijk zien, elk "Frame" in de tijdlijn is precies een "Field" van het origineel, en kun je dus een willekeurig "Frame" kiezen en dit kopiëren als plaatje.
Als je clips captured en je gebruikt "2 Field - mode" (2 velden) stel dan de montagesoftware in met de juiste "Field - order" die de Hardware voorschrijft ("Field - order" AB of BA). Stel ook dezelfde "Field - order" in voor het creëren van de videofilm en de Previews (het tussentijds kijken naar het resultaat tijdens het monteren). Je zal dan geen vervelende effecten ervaren door de aanwezigheid van de "2 Fields" per "Frame". Als je alles wat meer geraffineerd aanpakt, in het bijzonder bij het werken met foto's en/of stilstaande plaatjes, en je begrijpt wat "Fields"eigenlijk zijn, help dit bijdragen tot een kwalitatief hoger resultaat.
Leer jezelf PROFESSIONEEL...Digitale Videobewerking (van Kris Merckx) Studieboek over Digital Video Monteren.
Conversie, montage, animatie, publicatie
Voor iedereen die graag met digitale film aan de slag wil, is dit een waardevol doe-het-zelfboek, boordevol handige
trucs en heldere stappenplannen, waarvoor geen enkele voorkennis nodig is. Maar ook voor de (semi) professionele gebruiker
is dit boek een handig naslagwerk, waarin heel wat filmtechnieken en -termen glashelder uit de doeken worden gedaan.
Door de weloverdachte structuur wordt u snel naar de juiste passages, tips of beschrijvingen geleid waardoor iedere videovraag
snel een antwoord krijgt. Na het lezen van dit boek kunt u onder andere zelf animatiefilms maken en films publiceren op internet.
In dit handboek vindt u gedetailleerde informatie over film, filmtaal en videoformaten en een uitgebreid overzicht van alle beschikbare
videosoftware. Lees een hoofdstuk van het boek.
Daarnaast komen aan bod:
Inhoudsopgave
Inleiding
Register
Prijs van dit sublieme boek is: € 16,75 verzendkosten: € 1,95 (Totaal: € 18,50)
U koopt dit boek via de website van:
Computerboek.nl
Betaling: U kunt kiezen uit: Acceptgiro of eenmalige machtiging.
Studieboek over alle HD Video ins en outs. Samenvatting van: 'HD High Definition Video' High Definition (HD) Video is in.
U
kunt geen winkel binnenlopen of u ziet hd-tv’s, Blu-ray-spelers, hd-camera’s en andere apparatuur waarmee u hd-video kunt afspelen of opnemen.
Het is allemaal prachtig tot het moment dat u
ontdekt dat uw hd-camera niet samenwerkt met uw hdtv, en het bewerken van hd-video op de computer onmogelijk blijkt omdat de computer te langzaam is, uw mediaspelers
geen hd-video afspelen en het montageprogramma niet in staat is om de hd-kwaliteit te waarborgen.
Dit boek gaat in op deze problemen, biedt oplossingen en geeft
antwoorden op al uw hd-vragen.
Na het lezen van High Definition Video weet u precies wat hd-video is, waar u op moet letten bij de aanschaf van hd-apparatuur en welke
software er geschikt is voor het afspelen, bewerken en converteren van hd-video. Daarnaast leert u alles over avchd, hd-bestandscontainers en codecs, bent u in staat een
gratis hd-videoblog op te zetten en weet u precies op welke hd-sharing sites u het beste uw hd-video kunt presenteren.
High definition video is voor iedereen die hd-
video wil bewerken, op het punt staat om hd-apparatuur aan te schaffen of simpelweg meer achtergrondinformatie wil hebben over alles wat met hd-video te maken heeft.
Prijs van dit sublieme boek is: € 19,95 incl. Btw - verzendkosten: € 1,95 (Totaal: € 21,90)
U koopt dit boek via de website van: Computerboek.nl
Betaling: U kunt kiezen
uit: Acceptgiro of eenmalige machtiging.
Als je dit artikel leest is het vrij aannemelijk dat er een grote Flat Screen HD Tv in je huiskamer staat. Nu dit er staat vraag je jezelf af hoe je ooit naar een voetbal wedstrijd of de allernieuwste actie film of documentaire hebt kunnen kijken. Ik weet ook, als ik kijk naar SD Tv (Standard Definition), ik alleen maar kan denken over hoeveel mooier het zou zijn in HD want, zonder dolle, alles ziet er geweldig uit in HD.
OK, misschien niet alles of iedereen, maar ik denk dat je 't wel begrijpt. Het is een HD wereld en het wordt tijd voor je om over te stappen van je oude DV of DVD Camcorder naar een nieuwe HD Camcorder, maar....
Het antwoord op de laatste twee vragen is: Ja!
Maar dit alles is afhankelijk van:
De bedoeling van deze handleiding is om je inzicht te geven en een algemene ondergrond in de kennis over elk van de meest
populaire HD Formaten, en om je een beter inzicht te geven en deze informatie kunt gebruiken als een leidraad in je beslissing
van: Waar kies ik voor!?
Deze handleiding is geen technische uitleg en zal ik mijn best doen om technische termen zoveel
mogelijk te voorkomen en het zo simpel mogelijk uiteen te zetten zodat het voor iedereen begrijpelijk blijft.
Deze handleiding
is niet geschreven om je te helpen een keus te maken voor een specifieke camcorder, want daarvoor is mijn beste advies: Ga naar
een goede videozaak in de buurt en vraag daar advies, praat met vrienden en collega’s die al werken met HD en wissel met
hun van gedachte over hun ervaring maar vooral over de problemen die ze hebben overwonnen en wat zij nog voor wensen hebben maar
natuurlijk vooral over de camcorder waar zij mee werken.
Als het financieel kan, probeer dit dan zelf aan ook te kopen. Als je al een HD Camcorder hebt, helpt deze handleiding je, beter te begrijpen welk HD formaat je hebt en welke plussen en minnen er zijn voor montage doeleinden.
Dit is een zéér belangrijk gegeven, je zult het moeten leren begrijpen om het beter te kunnen inzien. Monteren van DV –
Video is een simpel karweitje, zelfs met een vier jaar oude computer is het een piece of cake. Hiervoor heb je geen enorme krachtige
processor nodig of een gigantische Harde Schijf, geen speciale hardware en de workflow voor het importeren van DV – Video naar
de HDD (Harde Schijf) van je computer via de FireWire (IEEE1394) of USB. Monteren, encoderen en branden naar DVD of publiceren op een
website is werkelijk kinderspel.
Jammer genoeg is werken met HD – Video niet zo simpel, zo heeft ieder HD Formaat zijn eigen
unieke werkwijze met elk zijn eigen, specifieke instelling, plug-ins, werkvolgorde en zelfs zijn specifieke hardware. Maar….
Laat je hierdoor niet afschrikken, aan het einde van dit artikel heb je voldoende inzicht in de verschillende HD Formaten en een bundel
van suggesties, workflows en oplossingen.
Sommige HD Formaten zijn goedkoop in aanschaf maar beslist niet zo simpel om mee te monteren. Dit wordt veroorzaakt door de
compressie algoritme dat wordt gebruikt.
Terwijl het plaatje magnifiek oogt heb je een gigantisch zware computer nodig om de
videobeelden te de - comprimeren en te comprimeren om uiteindelijk de videobeelden te kunnen monteren.
Hoe krachtiger het computersysteem des te gemakkelijker deze HD Formaten zijn te monteren. Gelukkig zijn de computersystemen vandaag de dag zo krachtig en snel en kunnen de laatste versies van NLE’s (Non Lineair Editing software) al deze verschillende HD Formaten uitstekend bewerken/verwerken.
Andere HD Formaten zijn speciaal ontworpen om te kunnen worden bewerkt, je neemt videobeelden op in een ander formaat, maar je kunt de opgenomen beelden importeren (Capture) naar het vereiste formaat of je converteert de videobeelden naar het vereiste formaat voordat je begint met monteren.
Deze formaten zijn doorgaans niet sterk gecomprimeerd en het compressie algoritme wat is gebruikt, is makkelijker door een computer te verwerken/bewerken zodat monteren hierdoor makkelijker en veel vloeiender gaat.
Ondanks dat de videobestanden die worden gecreëerd van dit HD Formaat aanzienlijk groter zijn dan de veel zwaarder gecomprimeerde HD Formaten, zijn ze klein genoeg om te bewerken en archiveren, blijft betaalbaar.
Ieder compressie formaat heeft zijn eigen specifieke Data Rate (Datastroom) en moet het opslagmateriaal (HDD/Geheugenkaart) aan de hiervoor gestelde eisen voldoen. We bespreken deze opslag eisen als onderdeel bij ieder verschillend HD Formaat.
Ook bespreken we, voor ieder HD Formaat apart, met welke NLE’s dit het beste kan worden gemonteerd. Aan het einde van iedere groep bevinden zich website links naar extra online aanbevelingen en hulpbronnen voor nog meer gedetailleerde en technische informatie voor ieder HD Formaat afzonderlijk.
HDV is een “Tape Based” Formaat van HD
Videobeelden opgenomen op een DV – videoband. Beschouw deze manier als de HD – versie van DV, zoals het verschil tussen VHS → Super – VHS en/of
Hi8. HDV wordt via de FireWire (IEEE1394) geïmporteerd (captured) naar de HDD van je computer systeem, hetzelfde dus als DV. Ik ben voorstander van HDV en ik neem dit op
met mijn mijn Sony HVR-HD1000E.
Canon, Sony en JVC produceren HDV Camcorders voor consumenten, Pro-Sumers (de gevorderde Videograaf, huwelijken en
bedrijfspresentaties e.d.) en professionele video Editing.
HDV ondersteund 1441x1080 resolutie, wat er overigens verbluffend uitziet, maar NIET de volle HD resolutie
heeft van 1920x1080.
Een van de voordelen die ik waardeer van HDV is dat het nog gebruik maakt van een videoband, hierdoor beschik je over de mogelijkheid die een
langere tijd van opslaan toestaat zodat eerder gemaakte opnamen kunnen worden gearchiveerd.
Een van de vervelendste nadelen van HDV is dat het gebruik maakte van
tape, want om de videobeelden te kunnen monteren moeten deze eerst worden geïmporteerd (capturing) naar de HDD van de computer via de FireWire.
Een gewone FireWire
400 poort klaart deze klus zonder problemen, de HDV – videobestanden zijn in beginsel hetzelfde (25mb/s) als DV. Je hebt 13GB ruimte nodig op de Harde Schijf van
je computer voor 1 uur HDV video. Je bent ook een uur bezig om deze HDV videobeelden binnen te halen.
De laatste versies van:
Adobe Première Pro, Apple
Final Cut Pro, Sony Vegas Pro, Avid Media Composer en Grass Valley Edius III
kunnen allemaal zonder problemen HDV bewerken (monteren), zelfs als je een
oudere versie gebruikt van bovengenoemde montagesoftware (1 of 2 eerdere versies) van een paar jaar terug is dit geen enkel probleem.
Met de allerlaatste versies van
bovengenoemde programma’s en een Dual Core of zelfs een nog krachtiger computersysteem kun je prima uit de voeten.
Ook al heb je dan wat meer tijd nodig voor
Rendering als je meerdere video-layers (lagen boven elkaar) en grafische filters gebruikt, is de workflow behoorlijk productief.
Als je projecten maakt die veel
Rendering eisen kun je het beste updaten naar een sneller krachtiger systeem met meer Cores Quad Core of plaats een Realtime Accelerator kaart in het computersysteem
zoals de Matrox RT.X2 LE.
P2 is
Panasonic’s tapeloze HD workflow.
Je neemt de videobeelden rechtstreeks op, op een verwisselbare P2 kaart.
P2 maakt gebruikt van de DVC Pro
HD of het AVC-Intro 100 compressie formaat met een 100Mb/s data rate. Hierdoor heb je 60GB opslagcapaciteit nodig op je HDD voor 1 uur video. Een van de grote voordelen
van DVC Pro HD is dat de videobestanden niet sterk zijn gecomprimeerd zodat bewerking/verwerking van deze beelden vrij gemakkelijk is, zolang als je NLE programma P2
workflows ondersteunt.
DVC Pro HD kan 720p bestanden produceren als 960x720 en 1080i video als 1280x1080. AVC-Intra 100 produceert de volle 1920x1080 HD resolutie in
de volle 4:2:2 Color Space. Het mon-teren van de ACV-Intra 100 gecomprimeerde video vereist een behoorlijk krachtiger computer-systeem dan voor DVC Pro HD, dus overtuig
jezelf dat je deze benodigde “Horsepower” in huis hebt.
De laatste versies van:
Adobe Première Pro, Apple Final Cut Pro, Avid Media Composer en
Grass Valley Edius ondersteunen AVC-Intra 100 en DVC Pro HD workflows (oudere versies alleen DVC Pro HD) jammer genoeg ondersteund Sonny Vegas geen P2 workflow
en dat komt door de onderlinge concurrentie Sony versus Panasonic, Sony zal deswege het P2 Formaat NOOIT gaan ondersteunen.
Media Composer 3.5
strong>ondersteunt “Native Editing” van AVC-Intra 100 echter zonder Transcoding of bestandsconversie.
Helaas P2 media kost behoorlijk veel geld, op een
32Gb P2 kaart kan ongeveer een half uur video worden opgeslagen en kost om en nabij de € 1100,00. Van de goedkopere P2 kaarten die onlangs werden geïntroduceerd
op de NAB ben ik niet zo enthousiast omdat voor deze geen lange levensduur dan wel betrouwbaarheid kon worden gegarandeerd.
De Focus FS-100 DTE
recorder is speciaal ontworpen voor P2 camcorders en heeft een 100GB opslagcapaciteit voor iets meer dan € 750,00.
Klik hier voor extra informatie over Panasonic P2 HD Workflows
Klik hier voor P2 HD Vragen en Antwoorden
XDCAM is een Sony’s Tapeloos Formaat, wat sinds kort ook door JVC wordt omarmd.
Het originele XDCAM formaat maakt
gebruik van Optische Media gebaseerd op de Blu-Ray technologie.
De allerlaatste geweldige versie hiervan is de XDCAM EX
en maakt gebruikt van een Geheugen kaart en is geleidelijk overgegaan van SD maar HD.
XDCAM gebruikt SxS verwijderbare Media (geheugenkaart) gebaseerd op de allernieuwste PCMCIA Express Card Technologie, een 32GB SxS kaart kost rond de € 750,00 en er kan 140 minuten mee worden opgenomen in SP en 100 minuten in HQ kwaliteit (High Quality).
XDCAM ondersteund de volle HD resolutie van 1920x1080 je kunt kiezen uit twee varianten (Modes) SP 1440x1080 en 225Mb/sec. Data Rate (Datastroom) of de HQ mode 1920x1080 met een Data Rate van 35Mb/sec.
De nieuwste versies van:
Apple Final Cut Pro, Adobe Première Pro, Avid Media Composer, Grass Valley
Edius en Sony Vegas Pro ondersteunen de XDCAM workflows.
Je kunt de laatste GRATIS Sony XDCAM EX clip browser gebruiken om de videobeelden te importeren naar de HDD en je NLE (Non Lineair Editing programma). De XDCAM EX clip browser heeft veel extra functies, zoals: Clip Preview, Logging, Media Management, Rewrapping (uitpakken) en exporteren van media naar diverse externe apparaten zoals: de PSP spelcomputer en Apple iPod.
De allerlaatste versie van Avid Media Composer 3.5 heeft zelfs de mogelijkheid te monteren rechtstreeks vanaf de SxS kaart zonder gebruik te hoeven maken van de clip browser!
We zien erg veel Nieuwsdiensten, Kabel- en lokale zendermaatschappijen als standaard kiezen voor de XDCAM workflows.
Zij noemen deze workflow nu al een “Flat” workflow, alles wat wordt aangeboden, of het nu Nationaal of Internationaal
is opgenomen met XDCAM is het direct klaar voor montage, Productie en Archivering.
Download hier de Sony XD Cam EX NLE Workflow handleidingen
AVCHD is het allernieuwste geweldige HD formaat! AVCHD camcorders zijn erg klein maar vooral betaalbaar, ze ondersteunen 1080i,
720p en 1080p met de volle 1920x1080 HD specificatie.
De videobeelden zijn formidabel, maar helaas extreem gecomprimeerd
(MPEG4 AVC/H.264) om de videobeelden in zeer kleine bestanden te kunnen opslaan.
De video wordt opgenomen met een Data Rate
(Datastroom) van 24Mb/sec. wat resulteert dat je twee uur video van 1080i op een relatief goedkope 32GB Geheugenkaart kunt
opnemen, GEWELDIG!!
Er kleeft, jammer genoeg, een zeer groot nadeel aan deze zware compressie.
Omdat de videobestanden
zo klein zijn verpakt, maakt dit het monteren zeer moeilijk, zeg maar, bijna onmogelijk!
Zelfs met een superkrachtig 8-core
werkstation.
Alleen de versies:
Adobe Première Pro CS4 en Sony Vegas Pro ondersteunen montage van AVCHD
video maar eisen de volledige processor capaciteit op en zelfs dan is het een hels karwei!
Op de dag van vandaag zijn er een
paar oplossingen om dit gemakkelijker te maken:
De Matrox MXO2 Mini is er in twee uitvoeringen een gewone uitvoering: € 499,00 en een uitvoering met MAX Technologie en kost € 712,00.
Avid DNxHD is een niet zo’n sterk gecomprimeerd formaat en geeft je daardoor de mogelijkheid HD videobeelden te monteren in een acceptabele kwaliteit met instelbare Data Rates.
In de hoogste kwaliteit DNxHD, met een Data Rate van 220Mb/sec. vereist dit een vrije ruimte van 100GB voor 1 uur video.
Met Avid Media Composer 3.x kun je een paar Streams van DNxHD video aan, met gebruikmaking van een Dual Core processor maar bij
meer dan 10 Steams vereist dit een werkpaard van minimaal een 8-Core systeem.
Op dit moment kunnen alleen Avid NLE’s zoals Media Composer overweg met DNxHD video on the fly.
Je
kunt de video opname eerst converteren naar HDV, P2 of XDCAM met DNxHD, en dan monteren, maar de conversie tijd is sterk
afhankelijk van de processorcapaciteit en zal, ongeacht de kracht van de processor, veel meer tijd in beslag nemen dan Realtime,
zelfs met een 8-Core werkpaard.
Klik hier voor geweldige informatie over DNxHD van Avid
Apple ProRes is een iets sterker gecomprimeerd HD formaat dat ondersteuning geeft in het monteren van HD video opnames op een
acceptabele kwaliteit met aanpasbare Data Rates.
De hoogste kwaliteit ProRes 422 HQ vereist net iets onder de 100GB per
1 uur video. Iedere Intel Based Mac en sneller als G5’s kan monteren met ProRes.
Je kunt een paar videostromen (streams)
van ProRes video monteren met Final Cut Pro op een Dual Core processor of meerdere streams met een krachtig 8–Core workhorse.
Op dit moment ondersteund alleen Apple Final Cut Pro ProRes video en in tegenstelling tot Avid’s gewoonte is er GEEN speciale Hardware noodzakelijk voor het binnenhalen (capturen) van de videobeelden en te coderen voor gebruik in ProRes “on the fly”.
Met een quad Core Mac capture je direct naar ProRes met een goedkope I/O kaart van AJA, Matrox of Blackmagic. Aja biedt hardware (I/O HD
en de nieuwste KiPro) die rechtstreeks de video captured naar ProRes en omdat de codering al is aangebracht door de hardware, heb je geen quad
Core Mac meer nodig voor capturing, gewoon een Mac is snel genoeg om ProRes te monteren.
Je kunt HDV, P2 of XDCAM converteren in ProRes,
maar de conversie tijd is sterk afhankelijk van de processor capaciteit en zal veel meer tijd in beslag nemen dan Realtime, zelfs met een
8-Core werkstation.
Download hier meer informatie over ProRes Apple Mac Final Cut Pro
Toen de eerste HDV camcorders werden geïntroduceerd was de toen voor handen zijnde computer hardware niet in staat de op
MPEG-2 Based HDV compressie moeiteloos te verwerken, dus was het monteren van HDV video nauwelijks te doen. Voor een beetje
fatsoenlijke workflow was je aangewezen op Hardware acceleraties zoals de:
Matrox RT.X2.
De ontwikkelaars
bij CineForm hadden de oplossing, zij creëerde een eigen compressie die de volledige kwaliteit behield maar niet die extreme
hoge processor capaciteit nodig had. Met CineForm kan zelfs een langzame laptop met Adobe Première Pro of
Sony Vegas de HD Video voor je monteren.
Maar dan de snelheid van vandaag.
Terwijl de huidige computers
zonder moeite HDV kunnen verwerken, kunnen complexe producties zelfs een 8-Core machine laten crashen, zoals we eerder al
bespraken over AVCHD, met zijn zware compressie, waar zelfs een 8-Core systeem zeer veel moeite mee heeft.
Met CineForm
NeoScene converteer je de videobeelden naar het CineForm Formaat en kun je met Adobe Première Pro, Sony Vegas of Final
Cut Pro, zelfs met een Dual Core systeem zonder moeite monteren. De CineForm Format op 1920x1080 HD resolutie vraagt
om 35GB per 1 uur video met een Data Rate van 10Mb/sec.
CineForm heeft een nieuwe website met fantastische informatie over hun techniek.
Ongecomprimeerde HD is gelijk aan wat je zegt, zonder ook maar enige compressie dus.
Pure digitale videobeelden waar
GEEN compressie aan is toegevoegd.
Geen compressie wil ook zeggen de aller, allerbeste videokwaliteit. Dit is belangrijk
om te weten voor als je gigantisch veel composities creëert d.m.v. videolagen (video layers).
Ook is het belangrijk dat
je dit weet als je andere samenwerkt aan projecten dat vraagt om meerdere generaties van renderen.
Wij adviseren nooit
om van ongecomprimeerde video gebruik te maken. Je bent veel beter af een van de eerder beschreven, simpel te monteren,
Formaten te kiezen.
Als het dan toch NIET anders kan, maak dan de clips zo kort mogelijk zijn, maar zo ook het eindproject.
Ongecomprimeerde videobestanden zijn enorm groot en vereisen speciale Hardware om ze te importeren en exporteren.
Ongecomprimeerde HD video in de hoogste resolutie vereis 558GB per 1 uur video. De Data Rate is zo hoog dat er speciale
RAID opslag en controller voorziening noodzakelijk is, om meer dan 1 stream video te kunnen verwerken.
H.264 is een compressie Formaat voor aanleveren van HD en SD video. Het is (nog) NIET geschikt voor montage, en wordt
hoofdzakelijk gebruikt voor Blu-Ray, Flash, Webstreaming en mobiele video.
Voor aflevering van de allerhoogste en
beste kwaliteit van HD video adviseren we om als laatste codering de H.264 compressie te gebruiken.
Er zal ongetwijfeld
ooit een dag komen dat we H.264 gecodeerde video kunnen monteren, maar zelfs met de allernieuwste NLE’s versies zijn
we nog niet in staat H.264 video te monteren.
Een van de problemen/moeilijkheden met H.264 video is dat het een enorm
krachtige processor vereist om het te kunnen hercoderen.
Het comprimeren van 1 uur ProRes video, in de hoogste kwaliteit, naar H.264 compressie is een 8-Core Mac Workstation
langer dan 4 uur!! mee bezig. Maar….
Gelukkig is er ook hier een oplossing voor handen, Matrox
heeft de allernieuwste CompressHD kaart en de MXO2 familie met MAX technologie
geïntroduceerd.
Met gebruikmaking van deze nieuwe Matrox Hardware MXO2 Mini met de MAX
technologie is het nu zelfs mogelijk dezelfde 1 uur ProRes video te hercoderen naar H.264 in MINDER dan 1
uur!! Jawel!! Sneller dan Realtime!!.
Klik hier voor meer informatie over Matrox MXO2 Mini of Matrox CompressHD met Max technologie.
Klik hier om een printbare PDF versie te downloaden van deze Tabel